Zouteloze toekomst?

Mensen die mij kennen, weten dat ik graag naar Arctic Monkeys luister. Het viel me afgelopen week op dat I Wanna Be Yours van AM hun meest gestreamde nummer is, na Do I Wanna Know? van hetzelfde album. Ik kon het nauwelijks geloven, want in de hitlijsten had I Wanna Be Yours nooit potten kunnen breken. Even googlen leerde me al gauw dat de aanleiding een TikTok-viral was.

Toch staat het niet helemaal op zichzelf. Ik denk dat velen nat gaan in een pubquiz als blijkt dat Here Comes The Sun het meest gestreamde Beatles-nummer is, zelfs dubbel zoveel luisterbeurten als Yesterday. Bij Coldplay zie je dat Something Just Like This met The Chainsmokers hun meest gestreamde track is, terwijl het in de afgelopen editie van de Top 2000 pas de tiende Coldplay-notering was en het nummer in de hitlijsten ook veel minder scoorde dan grote hits zoals Yellow en Viva La Vida.

Als er wordt gesproken over de Spotify-wetten, gaat het vaak over de korte lengte en het pakkende begin, zodat mensen die eerste halve minuut doorkomen en ze als stream worden geteld. Maar over de inhoud gaat het zelden. Toegankelijkheid staat voorop, zo lijkt het. Here Comes The Sun ligt toch iets prettiger in het gehoor als je eters hebt dan Hey Jude. De toegankelijke nummers zal Spotify ongetwijfeld ook vaker belonen met een plekje in hun gecureerde playlists. Gelukkig is het inkomen van artiesten meer dan alleen Spotify, anders had de muziektoekomst er tamelijk zouteloos uitgezien…