Officiële EK-anthems

(Voor de officiële WK-anthems, ga hierheen. Voor de fanmuziek, ga hierheen.)

1992: Towe & Peter Jöback – More Than A Game

Zweedse zanger en zangeres die de eer hadden om het eerste EK-themanummer te ontwikkelen. Het werd een combinatie van ABBA-vibes en een poging om het te laten voelen als voetbalnummer. De ingrediënten maakten het tot een heel eigen nummer, maar niet geschikt om te draaien in volle stadions of kroegen, laat staan om onderdeel te worden van ons collectieve geheugen.

1996: Simply Red – We’re In This Together

Band uit Manchester die het Engelse EK moest kleuren. De kritieken waren positief, maar fans omarmden het nummer nauwelijks. Het bestormde nergens de top van de hitlijsten. Reden? Britten snapten er niks van dat Three Lions (Football’s Coming Home) van Baddiel & Skinner niet het anthem werd en hadden helemaal geen trek in Simply Red.

2000: E-Type – Campione 2000

Onbekende Zweedse dance-act die het anthem van het EK 2000 in Nederland en België mocht verzorgen. Een pakkend nummer, maar zonder boodschap (“campione”?). De artiesten probeerden nog te claimen dat ze met de klanken van het refrein het Nederlandse nummer “Oranje boven” probeerden te eren, maar uiteraard werd dat buiten Nederland niet begrepen. Het behaalde (naast Nederland) alleen in Noorwegen een top 5-positie. Dat we nooit meer iets hoorden van E-Type mag geen verrassing heten.

2004: Nelly Furtado – Força

Deze Portugese zangeres mocht het lied voor het EK in haar eigen land maken. Força betekent zoiets als “kick ass”. Werd wederom een bescheiden hitje in Nederland en haalde hier de nummer drie in de Top 40, een prestatie die in geen enkel ander land werd geëvenaard of verbeterd. Gaf daarmee direct de hitgevoeligheid aan.

2008: Enrique Iglesias – Can You Hear Me?

Saillant detail is dat Enriques vader, Julio, ooit keeper was bij Real Madrid. Werd Enrique daarom gevraagd? Officieel “omdat hij een popidool is, een echte Europeaan en een echte voetballiefhebber”, een tamelijk leeg statement. In ieder geval werd hij niet gevraagd om de sterke boodschap “can you hear me?”. Nee Enrique, we hoorden jou niet. In Nederland kwam het wel op één in de Top 40, ongetwijfeld omdat we hoge verwachtingen hadden van het Nederlands Elftal dat toernooi. De recensies in Europa waren niet mild omdat het niets met de sport te maken had. The Herald: “cheesy, synth-driven melody”; het Noorse Dagbladet gaf 1 van de 6 sterren.

2012: Oceana – Endless Summer

De Duitse zangeres Oceana Mahlmann mocht het EK-lied voor het EK 2012 schrijven. Dit EK werd gehouden in Oekraïne en Polen, waar het nummer dan ook hoog in de hitlijsten stond. In Nederland deed het nummer niet veel, ongetwijfeld ook omdat we zo slecht presteerden dat toernooi. In sommige landen werd het een bescheiden hitje. Het gevoel van het nummer past goed bij de titel van het nummer, maar of het bij voetbal past is de vraag…

2016: David Guetta ft. Zara Larsson – This One’s For You

Guetta mocht voor het EK in eigen land het themanummer verzorgen, samen met de Zweedse zangeres Zara Larsson. Voor het nummer vroegen ze input van voetbalfans via een online app (daarom ook de titel van het nummer) en de clip werd dik gesponsord door Turkish Airlines. Het nummer deed het goed in de hitlijsten. Zelfs in Nederland kwam het op nummer 5, terwijl we niet eens meededen… Maar, eerlijk is eerlijk, uiteindelijk onthielden voetbalfans na het kijken van EK 2016 vooral dit nummer.

2021: Martix Garrix ft. Bono & The Edge – We Are The People We’ve Been Waiting For


Dit is ‘m dan, het eerste anthem van Nederlandse bodem met samenwerking van U2’s The Edge + Bono. Een beetje een samenraapsel van de verschillende smaken, maar laten we afwachten hoe het publiek reageert… Opvallend en pijnlijk: in het nummer zit een shot van McAteer nadat hij de beslissende goal heeft gemaakt tegen Nederland in 2001 en waardoor Nederland niet naar het WK ging. Had Garrix daar niet voor kunnen liggen?

2024: MEDUZA ft. OneRepublic ft. Leony – Fire

Wederom een samenwerking van meerdere artiesten (want: zoveel mogelijk mensen tevreden houden en zoveel mogelijk bereik pakken in de achterban van de artiesten), wederom tamelijk kleurloos en helaas is de videoclip helemaal verkocht aan sponsors (vooral: LIDL en Coca Cola goed zichtbaar). Maar de UEFA zal het ongetwijfeld veel gaan pushen… De NOS koos voor ‘Mehr davon’ van Lotte.