Op bedevaart naar de Haçienda

Op 21 mei 1982 opent het label Factory Records de iconische nachtclub de Haçienda. In de zesdelige KINK-podcastserie ‘Op bedevaart naar de Haçienda’ duiken we veertig jaar later in de geschiedenis van Factory Records, de Haçienda en de opkomst én ondergang van Madchester. We leggen middels spraakmakende interviews bloot hoe de sobere punk overging in optimistische house – waar we vandaag de dag in Nederland nog altijd de vruchten van plukken.

De zesdelige podcastserie ‘Op bedevaart naar de Haçienda’ luister je via Spotify of Apple. Het bijbehorende gratis ebook download je hier.

Download hier gratis het ebook (pdf) over de bedevaart naar de Haçienda! Lees over o.a. Factory Records, Joy Division, Happy Mondays, Tony Wilson, Madchester, acid en de Roland 303. Omvat qua inhoud zo’n beetje alles wat we in de podcast vertellen, maar dan tekstueel.

Synopsis per hoofdstuk

#1 – Terug naar de muzikale oerknal

De bedevaart begint op de plek waar de Sex Pistols in 1976, midden in de economische crisis, een optreden gaven: de Lesser Free Trade Hall. Onder andere mediapersoonlijkheid Tony Wilson was daar aanwezig, net als veel toekomstige muzikanten zoals Morrissey (The Smiths) en verschillende Joy Division-leden. Gewapend met een microfoon kloppen we aan in de lobby van wat nu een luxueus hotel is. Vervolgens gaan we langs Granada Studios en bezoeken we Alan Erasmus thuis.

#2 – De oprichting van Factory Records

Tony Wilson heeft tractie met zijn tv-programma en richt samen met Alan Erasmus het label Factory Records op. We bezoeken de oprichtingsplek om te zien wat er zoveel jaar later nog van over is. Uit eerste hand horen we dat er veel oud zeer zit, ondanks dat het label direct een succes wordt. We staan uitgebreid stil bij de befaamde cataloguscodes, de eerste Factory Nights en natuurlijk de rol van Joy Division – de belangrijkste band van het label. Ian Curtis overlijdt en de band wil geen doorstart maken. Wat nu?

#3 – The Haçienda must be built

Er start een nieuw tijdperk want Joy Division maakt een doorstart onder de naam ‘New Order’. Zij gaan (na wat tegenslagen) op elektronische tour met zelfgemaakte synths en dat zou een belangrijke rol spelen in de Haçienda. Want die club opent in 1982 haar deuren. Een geschenk van Alan Erasmus en Tony Wilson aan de stad. Uniek aan de club was het design. We spreken verschillende insiders, lezen en speuren samen in de archieven en hebben een interview met niemand minder dan de designer Ben Kelly zelf.

#4 – Raven in de club met de Roland 303

De Haçienda was opgericht en na een moeizame start wordt het een succes, dankzij de opkomst van elektronische muziek. Zowel dj’s als bands die gitaren met synthesizers combineerden (zoals New Order en Happy Mondays) maakten furore. We gaan op zoek, samen met experts, hoe het design moest worden aangepast en wat de rol van Amerikaanse steden, Japans synths en het Festival of the Tenth Summer had op de club.

#5 – Madchester, gaychester en gunchester

De shit is aan: Madchester leeft! De Summer of Love van 1988 breekt aan en heel Engeland is in de ban van Acid, XTC en MDMA, met de Haçienda als grote roerganger. We spreken met Haçienda-veteranen over de maatschappelijke relevantie. Waar de bijnaam Gaychester nog positief bedoeld was, was de bijnaam Gunchester dat allesbehalve. Het gaat mis met de Haçienda: er wordt geen euro verdiend en er is continu dreiging van gangs en drugs.

#6 – Erfenis van de Haçienda

De ellende die de Haçienda overkwam, bleek niet meer terug te draaien. We bespreken de gigantische invloed van de stad, het label en de club. We ervaren hoe het vandaag de dag nog leeft in de stad. We beschrijven hoe de Britse media op de britpop-trein springen en de ravemuziek negeren, terwijl Nederland de muziek met open armen ontvangt. De cirkel van onze bedevaart is rond als we voormalig Sex Pistols-leden zien optreden in het hoofdkantoor van Factory.

Zelf naar Manchester? Check hier alle locaties zodat je zelf op bedevaart kan!

hacienda