Gerry & the Pacemakers – You’ll Never Walk Alone (1963)

Extreem verbroederend lied en daarom zo passend bij deze tijd. NPO 3FM-dj Sander Hoogendoorn initieerde een actie om dit nummer gelijktijdig overal ter wereld te draaien op de radio. Het werd een groot succes. Dat Sander later zelf corona kreeg en thuis zijn plaatjes moest draaien, mocht niet baten. Dat dit werd gekozen tot hét radiofragment van het jaar, mocht wel baten. Het was een zeer welkom initiatief in tijden van verdeeldheid.

Omdat Gerry & the Pacemakers een band uit Liverpool is, werd het nummer in de jaren zestig al omarmd door supporters van Liverpool FC. Dat is ook de setting waar velen het nummer voor het eerst horen. Het nummer is al jaren een klassieker en daar zal het overlijden van Gerry in januari 2021, midden tijdens de tweede lockdown, geen verandering in brengen.

In 2004, tien jaar voordat de socialisten van de VARA het jongerenmerk meenamen in een omroepfusie, had BNN een succesvol televisieprogramma dat 2020 heette. In het programma deden redacteuren wat willekeurige voorspellingen over wat er zoal zou gaan gebeuren in de wereld in 2020. Het was het pre-trendwatchers tijdperk, die goede ouwe tijd, en het televisieprogramma was op even weinig feiten berust als de manier waarop trendwatchers vandaag de dag werken en waarop Mats als kind probeerde het weer te voorspellen, met als verschil dat BNN het ruiterlijk toegaf dat het flauwekul was. Eén van de afleveringen van het programma ging over een pandemie die de wereld in de greep zou houden. Hoewel het verhaal iets anders was dan de realiteit, waren de gelijkenissen bijna eng. Dat Ab Osterhaus, oplichter van de vorige pandemie en nu fervent rodewijndrinker bij Op1, meewerkte aan het programma, was niet meer dan logisch. 

Mien uit Uden, de oma van Mats, had 2020 destijds al in haar agenda omcirkeld. Werd ze op oudejaarsdag 2019 nog uitgelachen door haar kleinkinderen omdat zij fors had ingezet bij de bookmakers op een pandemie; nu haalde ze een lange neus naar alle luchtfietsers die ineens het hoogste woord voerden over perspectiefpakketten en hoe de lockin eruit zou komen te zien, terwijl ze geen idee hadden wat het virus was vóór 2020. Mien wel. Dat haar kleinkinderen niet naar haar advies hadden geluisterd om niet te gaan carnavallen, en daarna op Aswoensdag bij oma hun jaarlijkse worstenbroodjestraditie in eer hielden, moest Mien bekopen met een enkeltje naar de intensive care te Uden. Dat was een vervelend bijkomend effect. Dat Brabanders de hele coronatijd polonaise bleven lopen was even pijnlijk als logisch. Brabanders laten zich niet de les lezen door Den Haag. Mien was nog wel zo helder van geest geweest om haar verhaal op te sturen naar de VPRO. Ze wist dat Zondag Met Lubach zo’n beetje het enige programma was dat nog op televisie werd gekeken door jongeren, en zo maakte heel Nederland opnieuw kennis met BNN’s programma 2020.

Jaloersmakend keken de hippe randstadtrendwatchers naar Mien, die als enige wereldburger een goede voorspelling had gedaan, met dank aan Patrick Lodiers en co. Nu restten de ‘voorspellers’ enkel nog om terug te vallen op de claim dat ze de crisis heus hadden zien aankomen, net zoals ze in 2008 over elkaar heen buitelden dat zij de kredietcrisis voorspeld hadden. De trendwatchterreur was compleet toen ze meteen begonnen te reppen over de gevolgen voor de samenleving, die nooit meer zo knuffelig en vlieggraag zou zijn als ooit tevoren. Na de trendwatchers volgden al gauw de boekenplankfascisten die zich omvormden tot populistische politici. De zogenaamde goedbedoelde adviezen waren niets meer dan volksmennerij waar campingpubliek met open ogen intuinden. Mats kwam erachter dat trendwatchers eigenlijk gewoon werkloze beunhazen waren die geen vak hadden geleerd en zichzelf daardoor maar trendwatcher noemden, waarbij hun hypotheek werd betaald door wanhopige bestuurders van grote bedrijven die ten einde raad hun personeel te motiveren een inspiratiesessie lieten organiseren. Ook Mats ontkwam er niet aan: hij moest van zijn baas een digitale lachcursus van een trendwatcher volgen.

Inderdaad digitaal, want naast het wassen van de handen en afstand houden, was het devies van de overheid: drukte mijden. Niet naar kantoor (saai), niet naar de kroeg (saai), geen sociale bezoekjes (saai), niet op reis (saai), niet op zondag naar de Ikea (saai) en niet naar het zwembad (saai). Het leven werd inderdaad saai en omdat mensen sociale wezens zijn, kon de muiterij niet lang uitblijven. Want dat nieuwe normaal was prima voor een paar weken, maar niet voor de rest van je leven. De muiterij werd het meest zichtbaar in Den Haag door de actiegroep Viruswaanzin, die hun naam al gauw veranderden naar Viruswaarheid. Zij bedreigden Pieter Omtzigt, de Joop Zoetemelk van het CDA, en stookten nog wat onrust in de binnenstad. Angst zaaien was het devies. Ondertussen gaven ze wat likes aan Doutzen Kroes en klaagden ze op Twitter dat Maurice de Hond te weinig werd uitgenodigd in talkshows. Het was bar en boos gesteld dat uitgerekend Maurice de Hond het land op sleeptouw moest nemen in zijn aerosolenbetoog, wat ongeloofwaardig was omdat De Hond tijdens de pandemie werd ontmanteld als charlatan des vaderlands dankzij zijn dubieuze bijdrage in de Deventer Moordzaak. Was deze muiterij het nieuwe normaal? Het spleet vooral de samenleving, waar de hashtag #burgeroorlog steeds vaker werd betwitterd. Aan de andere kant van de samenleving waren er honderden verbroederende initiatieven, waarbij onder andere de ‘You’ll Never Walk Alone’-radioactie de wereld over ging. Mats had de radio aangezet op een buitenlandse zender en keihard meegezongen.

Daarmee werd de coronacrisis een pijnlijk treffende afspiegeling van de tijdsgeest. Tegenover de wokebrigade op links, huppelde nieuwrechts met hun eeuwig conservatisme achter de populistische roeptoeters aan, niet wetende dat deze trendwatchers enkel trends bedachten om geld mee te beuren. In Uden zag iemand de trendwatchertrend met lede ogen aan en veerde op uit haar ic-bed. Ze snelde naar buiten om haar uitgekomen voorspelling te beklinken met een overwinningsspeech. Ze startte aldaar haar pleidooi zonder tegenspraak op een zeepkist: “Door de carona zit helemaal niemand meer te wachten op lifecoaches en trendwatchers. Iedereen ziet in dat ‘ie weer normaal moet doen. Gewoon overdag werken, ’s avonds op de bank televisie kijken. In het weekend naar de kroeg, naar de voetbal en gezellig samenkomen met familie en vrienden. Geen gedoetjes meer.” De meest vooruitstrevende trendwatcher van ons land bleekMien. Daar moeten ondernemers wel voor willen betalen om hun bedrijf op scherp te zetten. Kunnen direct die changemanagers eruit.

Dit is een bijdrage van Mats. Lees alles over covidmuziek op deze plek: 19 maanden COVID-19 in 19 liedjes.